onsdag 5 mars 2014

Legenden om Kråkan 2 och 3: Det heliga ordet + Den bindande kronan



Nu ska jag såga...eller vänta lite här nu..??!

Här satt jag nu och var arg. Jag hade läst de två sista böckerna i serien som på svenska heter "Legenden om Kråkan". Här skulle svavelosas och sablas ner och gnällas, för jag var så besviken.
Men av detta blev intet.
Så här är det nämligen: Första boken i serien heter Den brinnande staden. Den tyckte jag ganska bra om (härkan du läsa mitt inlägg) och fascinerades mycket av blandningen mellan sci-fi och fantasy. Raskt fortsatte jag alltså med bok 2 och 3: Det heliga ordet och Den bindande kronan. Nu var det inte alls lika bra längre. Berättandet tappades bort i ett enda staplande av olika scener på varandra. Det kändes mer som ett enda zappande i världen Anara som böckerna utspelar sig i. Men jag läste på, för jag var bara tvungen att ha reda på hur allt hängde ihop.
Vilka skaparna (de som nu sågs som gudar) egentligen en gång var, hur det där funkade med att de lämnade kvar teknologiska prylar som numera har blivit magi, att det utöver detta vekar finnas magi på riktigt och hur kan nu allt detta funka? och så vidare och så vidare.

Men ju närmare slutet i bok 3 jag kom desto oroligare blev jag. Hur skulle allt kunna förklaras och redas ut på det lilla antal sidor jag hade kvar? Personerna i boken höll ju mest på att älta vem i deras lilla grupp som kunde vara Den Onde Förrädaren som avslöjat alla deras hemligheter för Den Onde Härskaren. Ja, jo, lite spännande, men jag ville ju få Förklaringen Som Knöt Ihop Alla Lösa Trådar Och Lämnade Mig Lugn Och Nöjd.

Boken tog slut. Utan att jag hade fått en endaste förklaring på någonting. Alla trådar hängde lösa, viktiga personers historier var definitivt inte avslutade och jag kände mig lurad på hela poängen. Nu skulle jag här alltså sätta igång och ondgöra mig över hur en författare kunde avsluta en bokserie utan att ha avslutat storyn (Orkade hon inte hitta på något bra slut? Va? vavava??), men först skulle jag läsa lite mer om böckerna på nätet.

Och upptäcker att serien inte tar slut efter bok 3. På engelska finns en fjärde del. Den heter The Margrave och har av någon mystisk och outgrundlig anledning aldrig blivit översatt till svenska. Why?? Man kan ju tänka sig att alla svar som jag söker finns i den. Att själva avslutningen finns i den. Att serien inte är komplett utan den.

Det är bara att svälja all min svavelosande besvikelse, lugna ner mig och försöka få tag på denna The Margrave. Stå ut med ännu en bok av scenstaplande utan berättelse för jag måste ju FÅ VETA HUR ALLT HÄNGER IHOP.

I’ll be back.

Titel: Det heliga ordet + Den bindande kronan
Serie: Legenden om Kråkan, bok 2 + 3
Författare: Catherine Fisher
Orginaltitel: The Interrex/The Heiress + Flain's Coronet/The Hidden Coronet, Relic Master book 2 + 3
Översättning: Ylva Spångberg
Utg år: 1999 resp 2000
Köp bok 2 till exempel här eller här, och bok 3 till exempel här eller här. Det går bara att köpa dem på engelska, men den svenska översättningen finns att låna på bibliotek.
För vem? 12 år och uppåt

Det här inlägget publicerade jag ursprungligen på LitteraturMagazinet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar