måndag 24 oktober 2016

Flickan med snö i håret

Flickan med snö i håret är första boken i Ninni Schulmans Hagforsserie som jag varit nyfiken på ett tag, och nu tog jag tag i det där och lyssnade på den som ljudbok.

Det börjar med tonårsflickan Hedda som försvinner från sitt hem på nyårsafton. Så småningom hittas en död flickkropp i en jordkällare inte långt ifrån Heddas hem - är det Hedda som hittats? Vi får följa polisens arbete med alla de där detaljerna så som att kolla upp en lista med bilar som alla är mörkblå, mörkgröna eller svarta och som har ett registreringsnummer som börjar på si eller så, prata med misstänkta och med familjen till den försvunna, kolla upp ägandeförhållanden till hus, letande, möten, körande och vardag...

Samtidigt följer vi förstås huvudpersonen Magdalenas liv. Hon har precis flyttat till Hagfors efter en skilsmässa, och bor nu i ett stort hus med sonen Nils som är sex år. Hon jobbar som journalist och skriver därför om Heddas försvinnande, men blir också inblandad i spanandet på en misstänkt bordellverksamhet i en fastighet i Hagfors ytterkant.

Det som gör den här boken läsvärd är personerna som är med. Magdalena själv och hennes vånda över allt med skilsmässan och så det här nya med Petter, hennes grannar snöskottande Bengt och matlagande Gunvor, polisen Petras hundpromenader och migränattacker, polischefens nya småbarnslivstillvaro... Jag gillar dem eftersom de är mänskliga och vanliga. Jag gillar också alla detaljer som gör att miljö och det som händer kommer till liv: vad de äter, vilken färg morgonrocken har som sveps runt någon, vad de lyssnar på, dofter och inredningar.

Samtidigt är det just de där sakerna som jag gillar som faktiskt stoppar upp boken lite. Det ska ju vara en spännande deckare, men själva mordgåtan och traffickinghärvan blir aldrig huvudsaken för mig utan bara något som försiggår bland allt det andra. Jag blir mer irriterad över hur sexåringen Nils måste sitta fyra timmar ensam på buss fram och tillbaka till Stockholm varannan helg än jag blir engagerad i de stackars inlåsta tjejerna i den där lägenhetsbordellen, och jag tycker att Magdalenas och Petters trevande förhållande är det bästa i hela boken mycket mer än jakten på mördaren. (plus att jag alltid tycker det är übertråkigt med polisarbetesskildringar likt den där billistan ovan)

Så ja, jag gillade en hel del, men nog inte som deckare. Och nog inte som ljudbok heller - gillar inte Angela Kovács sätt att läsa och det blev rätt segt ibland.  Så återvänder jag till Hagfors så är det för Magdalena och Petter, för miljöerna och fikarasterna - och definitivt i pappersboksform.


Titel: Flickan med snö i håret
Serie: Hagfors #1
Författare: Ninni Schulman
Ljudbok - uppläsning: Angela Kovács
Utg år: 2010
Förlag: Forum
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Den där boken har stått oläst i min bokhylla länge. Kanske borde läsa den snart.

    SvaraRadera
  2. Så intressant :) Jag har precis läst denna, eller egentligen lyssnat och jag, som i stort sett vägrar ljudböcker, gillade verkligen Angela Kovacs sätt att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen intressant vad annorlunda man tycker! Jag läste precis om en annan bok på Storytel, där någon läsare i recensionerna var irriterad på uppläsaren (har glömt både titel och uppläsarens namn nu). Han tyckte att uppläsaren skulle lära sig mer av duktiga uppläsare som: ... sedan räknade han upp en hel rad av de uppläsare jag själv verkligen INTE tycker om och helt väljer bort ljudböcker med. De var alltså hans favoriter!

      Radera