måndag 6 juni 2016

Hälsningar från havets botten

Jag blev ju helt golvad av Christina Lindströms Jack som jag läste för några veckor sedan, och när jag hittade den här på Storytel som ljudbok var det inte mycket att fundera över. Bilresorna till och från jobbet fick guldkant några dagar tills den här tog slut alldeles för fort.

Jepp - Hälsningar från havets botten är precis lika bra som Jack. Eller, om jag måste välja så får det bli Jack ändå (kan vara Rolf som gör det, kan vara slutet, det är svårt att säga exakt).

Fille blir kär i Hanna. Igen. Eller så har han väl egentligen aldrig slutat - men han var kär i henne när de var små och gick i tredje klass tillsammans, och så bara försvann hon. Flyttade utan att någon visste vart. Nu börjar gymnasiet - och där är hon igen! I en parallellklass till Filles! Och vissa lektioner har de gemensamt! Och Fille blir så där ser-bara-henne-när-hon-kommer-in-i-matsalen- kär i Hanna. Och mer. Men hon verkar inte känna igen honom, eller ens se honom.

Fast det gör hon. Hon kan bara inte visa det, eftersom hon har det riktigt jobbigt med det sociala - sådana saker som att säga hej till varandra eller prata i telefon, eller våga säga något i en grupp (eller sjunga). Och hon både känner igen Fille och vill ha honom tillbaka, så i mörkret på en gemensam klassresa kysser hon honom och säger att hon vill ha mer av honom. Fille är i sjunde himlen och tror att allt nu kommer att bli underbart - men när de kommer tillbaka till skolan och vardagen så blir Hanna så där konstig igen. Låtsas att hon inte ser Fille. Svarar inte på sms.

Fille är en sån där som jag omedelbart både vill bli kompis med och bli ihop med - han är så schysst och rolig, och jag vill krama honom för sorgen han bär på. Hanna har jag lite svårt för att tycka om, faktiskt. Visst, jag förstår varför hon är som hon är och varför hon har svårt att ta plats - men hon är verkligen taggig.

Fler saker jag verkligen, verkligen gillar i den här boken: all musik. Den som spelas, sjungs, levs på, refereras till, kånkas instrument till, är så otroligt bara självklart en del av livet. Filles pappa, som ska "fixa grejer" och som försöker men som inte alltid lyckas. Filles farmor, och hennes lasagne. Och förhållandet mellan farmorn och pappan. Humorn - åh, dialogerna! Filles kompis Jonte som är så himla ordentlig, som blir nervös av att inte ha cykelhjälm och äta tillräckligt mycket fibrer till frukost och sånt.

Och riktigt mycket tycker jag också om uppläsaren Fredrik Berling som är en ny bekantskap för mig. Han läser med perfekta tonfallet, utan att överdramatisera, och ger ännu mer stuns åt berättandet.

Nu vill jag läsa ännu mer av Christina Lindström!


Titel: Hälsningar från havets botten
Författare: Christina Lindström
Ljudbok - uppläsning: Fredrik Berling
Utg år: 2015
Förlag: B. Wahlströms
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 13 och uppåt

4 kommentarer:

  1. Ja! Jag älskade också den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är så bra! Du har väl läst Jack också?

      Radera
  2. Jag blev också golvad av Jack, och lyssnade på denna förra helgen och blev lika tagen. Så himla himla bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Håller tummarna för att Christina Lindström skriver mer för ungdomar! Snart!!

      Radera