tisdag 3 april 2018

Just Dreaming

Jag höll på att glömma bort att läsa avslutande boken i The Silver Trilogy eftersom jag var rätt mätt på korridorsdrömvärlden efter bok två. Men jag ville ju ha svaren på allt mystiskt som antyddes i första boken som jag gillade väldigt mycket, så när jag hittade Just Dreaming i lånebokshögen drog jag raskt igenom den.

"Raskt" eftersom det blev en hel del skumläsning. Av allt det som tröttade mig ganska mycket i bok två blev det... mer i den här. Vad hände med alla bra idéer från trilogins början? Vad hände med hotande demoner och märkliga ritualer, vad hände med hela det-är-så-märkligt-vi-kan-träffas-i-drömvärlden-grejen, alltså varför? Jag får ju inga svar! Jag får bara lämpliga avslut för några av karaktärerna, men jag får ju inte veta varför drömvärlden finns, hela grunden för trilogin? Det mest dramatiska som avslöjas är vem som står bakom skvallerbloggen Tittle-Tattle som avslöjar alla skandaler på skolan Liv Silver går på. Jaha? liksom. Sedan är det återigen kapitel på kapitel om vad som händer i de där drömkorridorerna, olika drömdörrar till olika människors drömmar, om hur någon utnyttjar sin förmåga att vandra i andras drömmar till att få dem att ofrivilligt göra konstiga saker på dagarna i något slags vaket gå-i-drömmen-tillstånd.

Alltså. Nej. Jag förstår helt varför den här trilogin aldrig översattes till svenska. Första boken: bra! Andra boken: njae, och tredje boken ett dubbel-njae och stor besvikelse. Kerstin Gier har fortfarande ett spänstigt sätt att skriva och det är fortfarande bra dialoger och mycket humor - men det måste finnas en story som håller ihop det hela också. Faktiskt.

Titel: Just Dreaming
Serie: The Silver Trilogy
Författare: Kerstin Gier
Originaltitel: Das dritte Buch des Träume
Översättning från tyska till engelska: Anthea Bell
Utg år: 2017
Förlag: Henry Holt and Company
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar