torsdag 19 oktober 2017

Queen of the Night (The Revanche Cycle, book 4)

Fjärde och avslutande delen i The Revanche Cycle och det är ett bra avslut. I det närmaste alla trådar knyts ihop, och de som inte gör det hänger vad jag nu förstår lite ihop med författarens övriga böcker. Kanske jag läser vidare i dem, fast de lär vara mer urban fantasy om jag fattar det rätt. Men det hade varit intressant att få veta lite mer om en viss lönnmördarorder med beslöjade kvinnor med onaturligt långa fingrar.

Bra, alltså, men det är inga nya personer eller sanslöst spännande avslöjanden som görs, utan det handlar bara om att reda ut alla hämnder och intriger och maktkonspirationer och ondskefulla planer som hopat sig i de tre tidigare böckerna. Som jag skrev redan om bok 2 och 3 kunde jag känna mig lite trött på att folk i de här böckerna inte verkade kunna slappna av och leva normala liv utan att alla, alla, verkade leva genom intrigmakandet och det ondskefulla gnidandet av sina händer över förtjusning över listiga planer. Nu fick jag alltså läsa om vilka som var listigast, vilka som överlevde och vilka som dog (spektakulärt eller inte), vilka som raskt bytte sida till det vinnande laget och vilka som Faktiskt Fick Varandra Och Levde Lyckliga I Alla Sina Dagar (jomen, faktiskt...).

Och nu är det så att jag inte längre kan skriva om vilka personer som är med i den här boken, eftersom redan det skulle spoila handlingen i de tre föregående böckerna där det dör folk till höger och vänster och då vill man inte veta vilka det är som inte redan hunnit dö pga alla kan räkna och uteslutningsmetoden och allt det där. Och det är klart att ni vill testa att läsa från början, med Winter's Reach? Om ni är fantasyintresserade som vill läsa om intressanta karaktärer, politiska intriger blandat med svart magi och häxor, allt i renässansmiljö? Klart ni vill.


Titel: Queen of the Night
Serie: The Revanche Cycle #4
Författare: Craig Schaefer
Utg år: 2016
Förlag: Demimonde Books
Köp den tyvärr inte i Sverige men till exempel här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar