söndag 16 juli 2017

Hundar, hus och hjärtats längtan

Semesterläsningen fortsätter, och jag envisas med det lättlästa och mysiga. Den här var ett alldeles perfekt val (trots all snö på framsidan). Precis som i Toner i natten (som jag nyligen läste) finns även här en hantverkare och ett hus som behöver renoveras, men här är hantverkaren så oändligt mycket trevligare och det verkar bli så fint i det där huset att renoveringsbiten är en stor del av feel-good-känslan. Och så har vi förstås alla hundarna. Ingen Lucy Dillon utan hundar av olika sorter, kynnen och storlekar. Här figurerar en liten smart terrier som heter Minton (eftersom det blir roligt om han är olydig och får kallas Bad Minton) som jag skulle kunna tänka mig att äga, och en ganska påträngande kärlekskrank tax som gärna vill göra små valpar med alla hundar han möter, oavsett kön eller ras, en äldre, fisande brun labrador och många andra.

I centrum står Juliet, vars liv kraschade för ungefär 8 månader sedan då hennes älskade make Ben hastigt gick bort i en hjärtattack. Kvar finns hon nu med hunden, det orenoverade huset och en stor tomhet och sorg. Jag gillar originalets titel Walking Back to Happiness mycket mer än den svenska, eftersom det är just promenaderna som får Juliet att hitta tillbaka till livet och glädjen. Och det handlar om promenader med hundar - inte Minton eftersom han mest har fått leva med korta kisspauser på väg till affären under tiden som gått sedan hans älskade husse försvann. Nä, nu mer eller mindre tvingar Juliets mamma henne att börja gå ut med andra människors hundar. Dessutom passar hon deras katter, tar in deras post och snokar i deras bokhyllor. Och så börjar hon så smått orka med att prata med både dem och andra människor hon träffar på sina promenader.

Vi får också träffa Louise, Juliets syster, som inte riktigt orkar med sig själv och sitt perfekta liv med fina huset och bakteriefria sonen och mannen som fixar middagsdejter till bara dem två. Jag irriterar mig en hel del på både Louise (kan hon sluta lägga sig i Juliets liv?) och hennes man ("jag blir inte arg om du inte orkar jobba och vill återgå till att vara hemmafru, det hade ju varit trevligt med ett barn till"). Och på Louises och Juliets mamma som verkligen lägger sig i ungefär allt. Men allra mest tycker jag det är mysig läsning, och skulle gärna vilja ha någon som lyxrenoverade mitt hus lite så där pö om pö med fina färger och dyrt kakel.

Titel: Hundar, hus och hjärtats längtan
Författare: Lucy Dillon
Originaltitel: Walking Back to Happiness
Översättning: Marianne Mattsson
Utg år: 2012
Förlag: Forum
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Den här står i hyllan och väntar på rätt tillfälle. Fick för mig att den utspelar sig på vintern eftersom det (väl) är snö på omslaget och då ville jag ha den som vinterläsning. Nu verkar det ju som att den passar när som :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är rätt missvisande (och ganska fult också tycker jag). Större delen av boken utspelar sig faktiskt under sommar och sensommar, och blommor och träd (särskilt körsbär) är viktiga eftersom avlidne maken var trädgårdsmästare. Om man vill knyta läsning till årstid är bästa tiden för läsning av den här just nu över sommaren, faktiskt!

      Radera
    2. Precis som boken jag har läst då, Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, där är också vinter på omslaget, men det är inte då boken utspelar sig. Högst besynnerligt. Nu blev jag ju i alla fall sugen på att läsa den och då funderar jag lite på hur jag ska få in den i sommarbingot... är det möjligtvis så att den utspelar sig i en glesbygd? Eller var utspelar den sig, kanske någon plats jag skulle vilja åka till... ;)

      Radera
    3. Den utspelar sig i precis samma stad som Ensamma hjärtan och herrelösa hundar (som jag också har läst och gillat) - Lucy Dillons påhittade Longhampton. Så: varken glesbygd eller någonstans dit man kan åka på riktigt, tyvärr. Men du kan ju fuska lite och tänka att du gärna skulle vilja åka till en liten engelsk stad, vilken som helst? (jag vet inte hur ditt sommarbingo formulerar sig :) )

      Radera