måndag 6 februari 2017

Harry Potter and the Chamber of Secrets

Jag fortsatte raskt med nästa Harry Potter-ljudbok, den engelska uppläst av Stephen Fry. Jag är fortfarande lika golvad av den ma-ka-löst bra uppläsningen som gör alltihop till något nytt. Harry Potter and the Chamber of Secrets hade jag nog bara läst en gång tidigare tror jag, så när jag lyssnade kom jag underfund med att det var en hel del jag hade glömt. Jag kom ihåg personerna, jag kom ihåg hur dramat nere i Hemligheternas kammare fick sin upplösning, jag kom ihåg Tom Riddle (eller Tom Dolder som han heter i svenska översättningen) och hur han var inblandad - men jag hade minsann glömt att lille Dobby kom in i handlingen redan här. Och vilken roll han hade. Underbart asjobbige Gilderoy Lockhart (Gyllenroy Lockman) hade jag också glömt allt om förutom namnet. (att höra Stephen Fry i Lockharts repliker... man ser karln framför sig!)

Nå. För den som eventuellt också har glömt vad just Harry Potter and the Chamber of Secrets handlar om så är det den som börjar med att Dursleys för att inte bli störda av Harry har låst in honom på hans rum (och inte tänker de att han ska kunna komma tillbaka till Hogwarts heller). Som väl är räddar bröderna Weasley Harry ut genom fönstret med hjälp av en flygande bil - och den bilen får Harry och Ron också köra (flyga!) till Hogwarts eftersom de inte lyckas ta sig till perrong 9 3/4 i tid. Bilen kraschlandar i ett mycket aggressivt träd utanför skolan, och alla vuxna är så upprörda över de rara gossarnas val av transportmedel att de tror att de ska bli relegerade från skolan innan terminen ens har börjat. Det slipper de dock, utan får sätta igång med att plantera om mandragoror och kånka alla sju eller åtta böckerna om Gilderoy Lockharts öden och äventyr, skrivna av Gilderoy Lockhart, till lektionerna i försvar mot svartkonster där... eh, Gilderoy Lockhart är den Oerhört Populäre, Snygge, Imponerande Läraren Som Kan Allt.

Det är också här Harry inser att det här med att han kan tala med ormar inte är något som de flesta trollkarlar och häxor kan - utan att det bara är han och att det gör honom till en skrämmande person. Möjligen till Slytherins arvtagare. Också att det möjligen gör honom till den som överfaller andra elever i övergivna korridorer och förstenar dem. Och det här Missnöjda Myrtle gråter inne på flickornas toalett, och Hagrid visar sig ha fler mystiska vänner slash husdjur i Den Förbjudna skogen. Och polyjuiceelixiret ska också kokas och användas, eftersom Harry och Ron måste bli Crabbe och Goyle för en kort stund.

Det bästa? Att jag fortfarande har fem böcker kvar att lyssna igenom!

Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Serie: Harry Potter #2
Författare: J.K. Rowling
Ljudbok - uppläsning: Stephen Fry
Utg år: 2016
Förlag: Bloomsbury Publishing PLC
Köp den till exempel här eller här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar