måndag 19 december 2016

Royal Assassin

Jag har hållit på ett tag nu med att lyssna igenom andra boken om Fitz, och faktiskt är just det en ganska stor invändning mot den: den är alldeles för lång (drygt 29 tim) att lyssna på som ljudbok för mig. Jag ledsnade. Sedan är det ju så att den här andra boken i Farseer-trilogin inte är den mest actionfyllda av dem tre - snarare handlar det mycket om intrigerande och byggande av frustration. Visst kom jag ihåg från min första läsning av böckerna att jag var vansinnigt arg på prins Regal - men att jag fick hålla på och vara arg så länge? Det jag mindes från min läsning då var mest underbara vargen Nighteyes och så slutet på boken.

Åh, slutet! Det är fortfarande så vansinnigt bra! Jag kan förstås inte säga något mer om det här - men slutet kan nästan gottgöra alla de där timmarna som läggs på att irritera sig på prins Regals framfart.

Nästan. Men det är svårt. Redan i slutet av första boken avslöjades det ju hur ondskefull prins Regal var, att han ville ha ihjäl allt och alla och sno åt sig kungakronan för sig själv. Ändå... ändå får karln hållas med att ondskas runt som han gör!! Gah! Jag blir galen! Fitz och Chade och Verity och alla vet hur det står till men låter allt vara eftersom det är bäst att vara försiktig, avvakta, inte göra något utan att vara beordrad eftersom man är svuren till att lyda kungen (och kungen ligger nerdrogad pga smärtor och ålder och annat). Allt i kungariket rasar samman, mordförsök görs på löpande band - och ändå sitter nyckelpersonerna mest bara och tittar på och vrider sina händer i förtvivlan.

Lägg så till detta Molly. Molly är Fitz barndomskompis som han nu är kär i, och allt med denna kärlek och alla meningar som börjas med "Molly..." (och de är många) gör mig sååå trött. Jag önskar att hon kunde försvinna ut till vänster från scenen redan efter första kapitlet, men det gör hon inte.

Ändå är detta en bra bok, och det är the Wit, the Skill, det vita skeppet och vargen som gör det. Åh, vargen! På svenska heter den här boken Vargbroder och det är vargbrodern Nighteyes som sätter lite perspektiv på Fitz tillvaro.

Och så slutet, då. Nu har jag ju redan läst tredje och avslutande boken för länge sedan (men ska ändå snart lyssna om den också) - men för de som inte har läst den här trilogin: se till att ha den tredje boken inom räckhåll när du börjar närma dig slutet på tvåan. Det är helt nödvändigt.

Titel: Royal Assassin
Serie: The Farseer Trilogy #2
Författare: Robin Hobb
Ljudbok - uppläsare: Paul Boehmer
Utg år: 1996, 2012 (ljudboken)
Förlag: HarperCollins (ljudboken)
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Har bara läst Handelsmännen och de magiska skeppen av Hobb. Men vill läsa alla böckerna för detta är superbra fantasy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det. Och Handelsmännen... är också en väldigt bra serie!

      Radera