onsdag 7 september 2016

Nyckeln

Äntligen har jag tagit mig igenom hela Engelsforstrilogin. Ett par år efter alla andra, men ändå! För att verkligen få känna hur lång och tjock Nyckeln var så lyssnade jag på den som ljudbok. Tjugosex timmar med Julia Dufvenius rätt så träiga inläsning och övertydliga uttal av ord - men nu vet jag hur det gick. Och vet ni? Världen står kvar! (ifall ni hade tvivel) Mitt största intryck är nog att det är helt otroligt hur mellansverige verkar vara invaderat av häxor av olika slag och styrkor. Fanns det några i Engelsfors där på slutet som inte var häxor, egentligen?

Första två tredjedelarna av boken var rätt trista, faktiskt. Det hände inte så där värst mycket mer än att dramatiken från Eld följdes upp med frågor om vad-hände-egentligen och men-hur-fixar-vi-att-stoppa-apokalypsen-nu-med-detta-manfall? Plus att det ska bli rättegång igen. Inte rådets rättegång nu, utan en riktig, i Västerås tingsrätt. Och att Minoo vänstrar med en annan häxcirkel. En som inte är "utvald", men som är starkare, och som övar under mycket strikta och ambitiösa förhållanden.

Men sista tredjedelen på boken? Då, när häxantalet stiger drastiskt, undergångstecknen börjar visa sig på allvar, maskinvasioner, bränder och aggressiva gymnastikredskap (har jag för övrigt alltid trott om dem) hotar Engelsfors? Då blir det läsning av! Så spännande att jag inte riktigt hade tålamod med att låta Julia Dufvenius hållas med sin uppläsning utan läste vidare som e-bok i telefonen under febrilt swipande. (SÅ bra med de böckerna hos Storytel som kan växla mellan ljudbok och e-bok!) Och så rätt vad det var tog det slut. Och jag var rätt nöjd med hur det slutade. Vissa saker fick snabba och abrupta lösningar, andra mer tillfredsställande, och det verkade som att rätt personer blev, eller förblev, kära i varandra på slutet.

Favoritpersoner? Mona Månstråle (helt klart!), Ida Holmström på vift i gränslandet, och så den stackars utåtagerande och utskällda häxan Felix.

Titel: Nyckeln
Serie: Engelsforstrilogin #3
Författare: Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Ljudbok - uppläsning: Julia Dufvenius
Utg år: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar