fredag 22 april 2016

Spökspanarna

Det har skrivits förfärande lite om barnböcker på den här bloggen den senaste tiden. När jag kollar tillbaka ser jag bara enstaka inlägg om någon stackars ungdomsbok som står i skaran av diverse vuxenböcker, romance och tjockt och försöker se tuffa ut.

Men nu - nu blir det ändring på det där! Jag har bytt jobb, och sitter nu åter mitt ibland mängder av sprillans ny barnlitteratur som måste läsas och skrivas om. Yej! på det! Och först ut är en av de där böckerna jag ständigt söker flera bra av: de lättlästa kapitelböckerna, mittemellanböckerna mellan börja läsa-böcker och vanliga kapitelböcker. Och den här kretsar kring en stackars död bibliotekarie som inte får ro och komma till bibliotekariehimlen eftersom hon fortfarande inte har hittat den där försvunna boken hon letade sig blå efter då för hundra år sedan.

(och ja, det läggs avsevärd bibliotekarietid på att leta efter försvunna böcker i den verkliga världen, det kan jag intyga med bestämdhet)

Malva och Hanna är med sin klass på biblioteket och ska låna böcker. Hanna vill ha läskiga böcker (medan Malva nog hellre skulle velat läsa om hundvalpar och sånt, men hänger med Hanna) och bibliotekarien visar var de står. Fast så säger hon att det läskigaste spöket finns på riktigt, att det på biblioteket där de är just nu lär finnas spöket efter en elak bibliotekarie. Hu! tycker Malva. Yes! tycker Hanna, och drar med Malva på spökspaning. Och det där biblioteket tycks vara fullt av märkliga gångar, gnissliga trappor och bortglömda rum, och givetvis lyckas tjejerna ganska snabbt förirra sig in dit. Mörker, spindelväv, blinkande lampor... och spöken.

Jonna Björnstjernas bilder i färg på varje uppslag, lättläst spökhistoria på ett bibliotek - vad kan gå fel med det här? Va?


Titel: Spökspanarna
Författare: Annika Widholm
Illustrationer: Jonna Björnstjerna
Utg år: 2016
Förlag: Hegas
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Spännande! Ska jag läsa spökhistorier får de gärna vara för barn ;-)

    SvaraRadera