torsdag 5 november 2015

PAX - Gasten... det här är MER än läskigt, ju

Alltså, vilket inlägg i ordningen är det jag skriver om PAX-böckerna? Jag älskar dem. Allt med dem. Och behöver ju egentligen inte tillägga så mycket mer. Dessutom ingår jag i en ganska stor skara folk numera som älskar dessa fantastiska skräckböcker med väldigt äkta människor i, med illustrationer som är bara bäst, och med en formgivning som gör att böckerna är hur lätta som helst att låna ut till barn och som gör att hela serien så småningom måste ägas. (vilken färg får nästa??)

Men denna Gasten nu då. Eller egentligen borde den ju faktiskt heta Gastarna. Jag tyckte Mylingen var riktigt rejält otäck... men den här? Var går gränsen för hur läskigt man får skriva för barn egentligen? Det som gör det hela så infernaliskt otäckt är den vardagliga miljön och igenkänningen. Vem har inte lekt Svarta madam under stor bävan? Jag tycker fortfarande att det är otäckt att se in i speglar när det är mörkt i ett rum... och så läsa det som händer i Gasten. Jojo, tack så mycket. Fast värsta stället är mamman och flickan i bilen som körs längs en enslig väg genom skogen. Tack för DEN! /mvh kör-ofta-längs-med-ensliga-vägar-i-mörker-för-bor-på-landet

Titel: Gasten
Serie: PAX #5
Författare: Ingela Korsell & Åsa Larsson
Illustrationer: Henrik Jonsson
Utg år: 2015
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här
För vem? Ja inga personer som är mörkrädda i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar