onsdag 28 oktober 2015

Maximus ring

Lättläst fantasy finns det ett outsinligt behov av i skolorna. Eller, inte bara där förstås utan överallt där det finns barn som behöver hitta Den Där Boken som får dem att fångas av berättelsen och glömma att läsning kan vara lite trögt i början. Men det är i skolbiblioteket jag själv träffar dem dagligen, och det är där jag ideligen, ideligen sätter lättläst fantasy i händerna på dem som frågar efter "spännande böcker".

Patrik Bergström har tidigare skrivit utmärkta serien om Alex och Corinthia för ungefär mellanstadiebarnen och uppåt. Nya Legenden om Örnfolket är tänkt för mindre barn (6-9) men jag vill faktiskt hellre rekommendera även den till barn på mellanstadiet, och till duktiga läsare på lågstadiet (eller varför inte som högläsning?). Här finns en hel del namn att hålla reda på, och en historia bakåt som är lite klurig men viktig för handlingen.

Örnfolket är som människorna, fast pyttesmå. De rider på örnar, och huvudpersonen Remus har en egen örn som heter Aquila som han har tränat sedan hon kom ut ur ägget. De vanliga, stora (som jättar! tycker förstås Remus) människorna bor i Flodhem på andra sidan ön, och Remus avskyr dem. Ändå blir det så att han blir utsedd till det omöjliga uppdraget som så småningom ska rädda människorna från undergång. Vulkanen håller på att vakna till liv, och gör den det så förstörs Flodhem. Nu måste Remus hitta Maximus ring för att kunna stoppa vulkanen, och för att göra det måste han ta sig till de där eländiga människorna. Det första de gör är förstås att skjuta ner hans älskade Aquila...

Jag gillar det här. Jag gillar när Remus måste förstå att bara för att några människor har gjort förfärliga saker så innebär inte det att alla människor är dåliga och hemska. Jag gillar den där bakgrundshistorien om Maximus, och framför allt gillar jag aningen om att det kanske dyker upp drakar så småningom? Och så gillar jag de fina illustrationerna väldigt mycket.

Titel: Maximus ring
Serie: Legenden om Örnfolket #1
Författare: Patrik Bergström
Illustrationer: Filippo Vanzo
Utg år: 2015
Förlag: Lilla Piratförlaget
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 8-11

3 kommentarer:

  1. Åh, det är något så mysigt med denna typ av fantasyböcker. Ska kolla upp denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missa inte heller Patrik Bergströms tidigare serie: Den eviga eldens magi, som börjar med Alex och Corinthia. Väldigt bra!

      Radera