måndag 1 juni 2015

Shatter me + Destroy me

Det här är en av de serier jag bestämde mig för att äntligen läsa färdigt i min egen utmaning "Fortsättningarnas sommar":


Jag läste första delen på svenska, Rör mig inte!, för ett par år sedan. Då hakade jag upp mig alldeles för mycket på språket och sättet den var skriven på, och trodde att detta skulle vara för svårt för tonåringarna den var tänkt för. Fy mig, vad jag underskattar dem! Tonårstjejerna i min omgivning älskar den här serien! De nämner ingenting om att den skulle vara svår - däremot går de runt och kramar böckerna och lånar om dem och lånar om dem. Dystopi och smäktande kärlek i ett paket - vad kan gå fel, liksom? Nu har vi köpt in dem på engelska också och nu suckar de dessutom över omslagen. Så fina! Och ja, jag håller med dem. Så mycket finare än de svenska utgåvorna!

Dags för mig alltså att slutföra den här serien. I helgen läste jag om första boken, Shatter me, eftersom jag inte litar på min durkslagshjärna nog att komma ihåg vad som faktiskt hände i den. Och, visst. Jag förnekar mig inte. Jag hade glömt säkert tre fjärdedelar av boken. Stackars Warner som är så viktig hade jag helt glömt bort att han var med överhuvudtaget. Jag mindes bara Juliette och Adam, ett dött landskap där fåglarna inte längre flög och så att alltihop mynnade ut i något slags superhjältecirkus.

Men hallå!? Nu när jag läste om den kändes det mer som en bok om kärlek än något annat. Åh, så mycket smäkt och längt och kyss och djupt ögontitteri det är i den! Love, love, looooove... Och Juliette är dyrkad av två supersnyggingar - den ene med djupblå ögon, den andre med lysande gröna ögon. Den ene god, godare, godast och den andre ond, ondare, ondast.

Dessutom slängde jag som en bonus in novellan Destroy me som i
ordningen kommer som 1.5. I den är det Warner som berättar. Och si - killen har ett inre själsliv. Han är en mjukis med ett hårt yttre. Han gillar hundar, barn och Juliette. Han är missförstådd. Hans pappa är dum. Och... det blir jobbigt för Juliette att välja i det här triangeldramat förstår man.

Jag återkommer med vidare triangel-love-rapporter - är halvvägs igenom Unravel me nu. Är liiiiite trött på Juliettes ältande om kärlekens elände men vill veta hur det går.

Titel: Shatter me + Destroy me (finns i Unite me som innehåller två novellas)
Serie: Shatter me #1 och #1.5
Författare: Tahereh Mafi
Utg år: 2011 och 2014
Förlag: HarperCollins
Köp dem till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar