torsdag 9 april 2015

Stiftelsen och imperiet

Jag läser vidare i Stiftelse-trilogin (läs här vad jag skrev om första boken, Stiftelsen). Andra boken har inte lika många nedslag i historien utan består av två längre berättelser. Jag gillar dem, men saknar den där tidssvindelkänslan jag fick i första boken.

Framtiden fortskrider enligt Hari Seldons komplicerade psykohistoriska beräkningar. Det stora vintergatsimperiet börjar gnissla, kan vi lugnt säga. Stiftelsen i galaxens utkant frodas och trivs, däremot, bedriver handel och använder sig av "atomkraft" till i princip allt. En av imperiets generaler, Bel Riose, får upp ögonen för denna Stiftelse där långt ute på rymdvärldens motsvarighet till rena bondvischan,  och inser att de mycket väl kan vara ett hot. Han tycker det bör krigas mot dem (han är riktigt duktig på att kriga, nämligen) men får väl inte riktigt det kejserliga stöd i ryggen som han tänkt sig.

Kanske hundra år senare har det där imperiet i princip rasat ihop. Den stolta centralplaneten där kejsaren bodde är numera bara skrot och rassel. Och ute i galaxens periferi, hos Stiftelsen och dess världar, seglar det upp en ny kris. En mystisk man vid namn "Mulan" (och Disneyskadad som jag är kan jag bara tänka på Mulan i filmen) börjar ta för sig, föra krig och ta makt och bära sig allmänt jobbigt åt. Han måste stoppas. Den här storyn (här märks det väldigt väl att Stiftelse-trilogin från början publicerades som noveller) skiljer sig från de andra - dels för att den mer är av något slags mysterie-karaktär, nästan lite deckare, dels för att det faktiskt får vara med en kvinna som en av huvudpersonerna. Hoppsan, liksom! Hon kan inte bara sätta igång den atomdrivna tvättmaskinen utan kan dessutom både tänka själv och ge svar på tal.

Nu väntar tredje boken, och där tror jag att jag kommer att få resa till den andra Stiftelsen. Den hemliga. Det kanske är där kvinnorna finns?

Titel: Stiftelsen och imperiet
Författare: Isaac Asimov
Originaltitel: Foundation and Empire
Översättning: Sam J. Lundwall
Utg år: 1977
Förlag: Askild & Kärnekull
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Tror inte du ska vänta dig för mycket av kvinnorna i de här böckerna. En gammal 20-talist, uppfostrad av gamla ryssar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, jag har nog inga större förväntningar att den tredje boken ska hoppa upp och bli ett inlägg i någon genusdebatt.

      Radera