söndag 16 november 2014

A Plague of Zombies

Detta är då alltså den sista boken om Lord John. Eller, "bok" är väl att ta i - det är en längre novell. Men sista är det. Och det är inte till att stå ut med.

Det är inte (som jag trodde) från tiden när Lord John precis blivit guvernör på Jamaica, utan i stället från ett tillfälle några år tidigare (precis efter Irlandsgrejen i The Scottish Prisoner) när överstelöjtnant Lord John som befäl för trehundra soldater har i uppdrag att reda ut några diffusa uppror som skett på Jamaica. Guvernören där har bett om hjälp med att stävja nerbrända plantager och en grupp med f.d. slavar som tydligen härjar vilt över ön.

Det hela visar sig vara en pinsam soppa av korrumperade myndighetspersoner och orättvisa bestraffningar, och zombier. Jo, för många av slavarna på Jamaica kommer ursprungligen från Västafrika, och har förstås tagit sina religioner och sägner med sig. Och då också "bruket" av zombier. Här pratar vi inte skräckfilmstypen, utan mer den typen "människa som fått gift och skendött men som sedan vaknar upp igen fast utan helt återställd hjärnfunktion....". Det är rätt intressant.

Ännu mer intressant är Lord Johns (och hans betjänts) reaktioner på ormar på matsalsbordet, stora giftspindlar upptäckta i håret, moskitos om natten och katastrofen att få lera på uniformen (mest Tom Byrd som är upprörd där, dock).

Och sedan ingen mer bok om Lord John? Jag lider av en separationsångest som är förskräckande stor just nu. Faktiskt satte jag mig dystert ner och läste om de avsnitten i Voyager som handlar om Lord John - men sen fick jag ge mig. Hejdå...!

(fast jag vet att han dyker upp senare i Outlander-serien, men då i bok sju eller något. Jag ska börja på bok 4 härnäst, bara tretusen sidor eller så kvar dårå?)

Titel: A Plague of Zombies (tidigare Lord John and the Plague of Zombies)
Författare: Diana Gabaldon
Köp som ebok här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar