tisdag 11 november 2014

8 saker du aldrig skulle våga

Det är inte ofta det händer, men när det händer så älskar jag det: när jag som skolbibliotekarie bär hem böcker för läsning och upptäcker att de har tagits från bokhyllan och blir lästa av min tonårsdotter.

Så var det med 8 saker du aldrig skulle våga. Hon snodde den ifrån mig i fredags kväll, och återlämnade den efter frukost på söndagen. Däremellan rapporterades det ganska många gånger från bokläsandet "men åååhh... så awkward" (för ungdomar av idag bara måste slänga in alla dessa engelska glosor)(men nåde mig medelålders mamma om jag skulle göra likadant: "meh! mamma! DU får inte säga så där, det blir ju hur pinsamt som helst")

Nåväl. Jag tog mig an 8 saker... och jag förstod förstås vilka delar det var som var "awkward" att läsa (meh! MAMMA! Inte DU...!) 

Vi har fyra tjejer som snart ska sluta nian. I största hemlighet beslutar de att utsätta varandra för olika utmaningar (och hur jag än tänker efter nu efter avslutad läsning så begriper jag inte varför de ska göra detta)(fast det kan ha att göra med att jag är för gammal och inte begriper någonting överhuvudtaget). Alla fyra skriver varsin utmaning på en lapp, som sedan lägges i en skål varpå de fyra tar varsin lapp och MÅSTE göra utmaningen som står på den under kommande vecka. När veckan är slut ska de mycket ärligt rapportera för de andra hur det har gått.

Och utmaningarna handlar om pinsamheter som att gå på ICA och handla kondomer, sno snyggaste killens kalsonger från omklädningsrummet eller att ha kort kjol på sig till skolan och inte ha trosor under.Men också om att inte helt genomtänkt ta kontakt med valfritt pervo på nätet och stämma träff med denne eller att hänga upp en bild av sin egen nakna rumpa på anslagstavlan i skolan.

Det blir ju katastrofer och pinsamheter, förstås, men också oväntad kärlek. Jobbiga föräldrar. Bråk i skolan och syskongräl. Onani och funderingar om sex. Klädstilar. Jag gillade boken i stort, men undrar i stillhet varför det i denna och så många andra böcker i skolmiljö alltid måste ha med dessa stereotyper? Sportiga tjejen, snyggaste killen, annorlunda tjejen som älskar allt japanskt...alltså, jag vet inte. Visst finns de på riktigt, typerna, men i min värld är de flesta lite av allting. Vanligare, liksom? Intresserade av kläder, men inte med någon utvecklad egen stil ännu när de går på högstadiet? Sportiga OCH snyggast? Duktiga i skolan OCH blåhåriga?

Ändå - lättläst och roligt och med en del allvarligheter. Den här boken kommer nog att gillas, tror jag. Och rodnas över.

Titel: 8 saker du aldrig skulle våga
Författare: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg
Utg år: 2014
Förlag: Gilla böcker
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 12-16 år

7 kommentarer:

  1. Jag försökte köpa denna i födelsedagspresent till min svägerskas bonusbarn, men bokhandeln i Eslöv hade den inte. Sen försökte jag låna den till mug själv på biblioteket, men de hade inte fått den än... Nåja, nu står jag i kö och fick ta en annan bok till födelsedagsbarnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, den kom ju ut för bara några dagar sen :)

      Radera
    2. Eller...veckor är det nog.

      Radera
    3. Jamen när du nu har tipsat om den vill jag ju ha den direkt! Fast bokhandeln i Eslöv har i stort sett aldrig haft något av det jag letat efter. Det gäller att gå dit kravlös och helt enkelt ta vad de har.

      Radera
  2. Svar
    1. Jag är ju alltid sent ute... Inte ens expressfrakt kommer väl fram inom ett dygn när man beställer på fredagen.

      Och e-bok som present... Njä, jag vet inte...

      Radera