måndag 2 juni 2014

Högläsning 1 - Hjälp! vad har hänt??

För en vecka sedan var jag på ReadMe-konferensen i Lund. Där fick jag under en hel dag höra många människor säga intressanta och kloka saker om läsandet i Sverige, hur läsning hos framför allt barn och ungdomar minskar och vad vi kan göra åt det.

Jag kom hem fylld av intryck, tankar och idéer. Men det som kändes som det allra, allra viktigaste för mig är det här:


Alla är överens om att högläsning för barnen är viktigt - för läsinlärning, framtida läsvanor och för många andra saker (närhet, kunskap, ordförråd...jag återkommer om det i fler inlägg).

 Ändå minskar tydligen högläsandet. När Martin Widmark pratade på ReadMe sa han bland annat detta skrämmande: att högläsningen har minskat från 70 procent till ynkans 30 procent. I min hjärna förstår jag detta som att två av tre barn inte alls får någon högläsning hemma.
(*skriiiiiik!! tårar! magkramp!*)

Widmark pratade också om sitt arbete med "En läsande klass" men att han gärna hade sett att det startades något liknande för läsning i hemmet, eller en folkrörelse: "En läsande familj".

En läsande familj. Det gillar jag. Det hänger jag på, till hundratio procent.


Jag jobbar som barn- och skolbibliotekarie dagligen med barns läsning. Skolbiblioteket där jag jobbar är också folkbibliotek, och jag möter många föräldrar som lånar hem böcker till sina barn för högläsning. Jag älskar när föräldrarna kommer till mig och ber om högläsningstips! Jag läser massor av nyutkomna barnböcker, ständigt på jakt efter böcker som funkar extra bra som högläsning. De allra bästa ställer jag i en särskild hylla i biblioteket, märkt med "Högläsning".

Och så har vi själva dagligen högläsning hemma. Mest läser jag för mina barn (som nu har hunnit bli 13 och 15 år), men det händer att de läser för mig också.

Så det här med högläsning är verkligen, verkligen något jag brinner för. Och som jag kan prata om. Och som jag kan tipsa om. Så det tänker jag göra nu, här i bloggen också. Det är mitt sätt att försöka göra någonting åt den minskade läsningen, mitt sätt att få föräldrar att läsa mer för sina barn.

Kanske når jag bara dem som redan läser för sina barn. Kanske når jag inte så många alls. Men jag måste åtminstone försöka!

9 kommentarer:

  1. Jaa du, tänk om folk kunde begripa hur viktigt det är med högläsning, både hemma och i skolan! Det fanns en tid då jag nästan fick smyga med att jag idkade högläsning i skolan, då var det datorer som gällde. Säga vad man vill, men läsning och åter läsning är det viktigaste som finns för barnens lärande! Så fortsätt och brinn för högläsning och jobba för att få fler att brinna för det! (M)

    SvaraRadera
  2. Bra där, som man så modernt säger! (M)

    SvaraRadera
  3. Vilka jobbiga siffror! Kvällssagan är dagens höjdpunkt hos oss och om de små fick bestämma så skulle jag aldrig få sluta läsa. 😄
    Har du något tips på lättlästa böcker till en sjuåring som börjar stava sig igenom ord? Alla som jag hittat har så många ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får siffrorna en att tänka till?
      Klart jag har tips på riktigt lättlästa böcker. När hen väl kommit igång att läsa lite mer finns det mängder, men det finns även några på allra första nybörjarstadiet. Prova:
      Margareta Nordqvist - serien Djurkompisar, t ex Hoppa Hasse eller Kattas ungar. Bara några ord per sida, och texten dessutom i versaler vilket många nybörjarläsare gillar.
      Helena Bross - Solgatan 1-böckerna om Axel och Omar, t ex Hundralappen eller Vad ska fröken säga. Också versaler.
      Rune Fleisher - böckerna om Rolf. Mycket lite text, väldigt roliga bilder.
      Kirsten Ahlburg - böckerna om Noa, ex Noa och grodan, Noa på taket (lite mer text men korta ord och mycket korta meningar)
      Erika Eklund-Wilson - böckerna om Maja (enstaka ord på varje sida)(Eklund-Wilson skriver sen de fantastiska börja-läsa hästböckerna om Märta, men de har lite mer text än vad som passar nybörjarläsaren)
      Carin Wirsén - böckerna om Alma och Egon, t ex Vem lurar vem, eller Ensamma hunden.

      Lycka till!

      Radera
    2. Tack för hjälpen! Var på biblioteket idag och hittade tre stycken som var lockande. Tycker att detta är så spännande! En ny liten läsare tar sina första "steg"!

      Radera
    3. Det är riktigt stort! :)

      Radera
  4. Det låter som en givande konferens - jag ser fram emot att få läsa mer rapporter därifrån!

    Jag har sett siffror på att det kan skilja så mycket som 10 000 ord i ordförrådet vid skolbart, beroende på den språkstimulans som de fått hemifrån. Min barnboksblogg - http://tiotusenord.wordpress.com/ - har fått sitt namn efter just det, hoppas du vill kika in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den siffran har jag också sett. Intressant och bra namn på din blogg, tycker jag, ska genast titta in!

      Radera