tisdag 9 juli 2013

Läsfunderingar 10 - Vibeke O

Jag begriper inte hur det här har gått till, egentligen. Fast jag borde vara glad. Men det är så här att jag älskar Vibeke Olssons böcker. Romanerna om Sabina på romartiden kan vara något av det bästa jag läst, någonsin. Ofta, ofta återvänder jag i tankarna till den miljön, och att åka till utgrävningarna av Pompeij som jag gjorde för kanske tio år sen var en totalupplevelse mycket därför att jag fortfarande hade Vibeke Olssons böcker så klara i minnet. Jag har också läst och tyckt mycket om hennes andravärldskrigsböcker.

Så varför, varför har jag aldrig läst böckerna om Bricken?? Fyra böcker om Bricken finns det nu, och jag har inte läst en enda. Fattade jag inte att det stod Vibeke Olsson på framsidan, eller? Jag vet inte. Jag till och med jobbar på bibliotek och ser de där böckerna i omsättning, men har inte lånat dem. Inte förrän jag läste om att Josefin på Nobelprisprojektet hade läst och tyckt om fjärde boken om Bricken, Amerikauret, så klickade det till i min hjärna. Vibeke Olsson + fyra olästa böcker i historisk roman = vad väntar du på egentligen???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar