fredag 7 december 2012

Bokbloggsjerka 7 - 10 december

Den här veckan frågar Annika i sin jerka:

Finns det någon bok som du på eller annat sätt alltid återvänder till? Naturligtvis är det alltid trevligt med en motivering, men så här i juletid kan jag ha visst överseende med om tiden inte riktigt räcker till det.

Jag har en bok som jag återvänder till gång på gång genom åren. Eller, de är ju tre om man ska vara noggrann: Sagan om ringen (ja, jag vet att den numera heter Ringens brödraskap men det har jag inte vant mig vid än), Sagan om de två tornen, Sagan om konungens återkomst av J.R.R Tolkien. Funnes inte dessa böcker så funnes inte fantasy och då hade mitt liv nog varit tråkigare.

Jag har väl mer eller mindre läst om hela trilogin ungefär vartannat år sedan jag var 11 och gick i femman och läste den för första gången. Nu har jag som långtidsprojekt att läsa den högt för mina barn. Vi läste Sagan om ringen förra året, och jag tror det är dags för Sagan om de två tornen nu snart när vi är färdiga med bokserien vi läser högt just nu (Fablehaven av Brandon Mull).

Vår bokhylla är full (och eftersom vi har lågt i tak och sneda väggar eller snedtak överallt kan vi inte ha fler bokhyllor). När vi köper nya böcker måste så småningom andra böcker flytta ifrån oss. Men Tolkiens böcker gör vi oss aldrig av med. Fast vi har flera olika upplagor och varianter av varje bok.

14 kommentarer:

  1. Den har jag faktiskt inte läst om någon gång, men det är inte omöjligt att det händer i framtiden :)

    SvaraRadera
  2. Jag har försökt läsa dem en gång men tyckte att de var för tunga med all miljöbeskrivning då. Hört att The Hobbit är enklare på så sätt? Kanske ska ge dem en chans till ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Hobbiten är enklare men mer som en saga för barn och mycket mer episodisk. Ser dock väldigt mycket fram emot att se den på bio!

      Radera
  3. Bilbo har jag läst ett par gånger, men trilogin bara en stackars gång, men jag läste dem inte som barn heller.

    SvaraRadera
  4. Tolkien är absolut någon att återkomma till :)

    SvaraRadera
  5. Har läst det mesta som Tolkien gett ut men aldrig läst om böckerna. Däremot har jag sett Sagan om Ringen filmerna otaliga gånger. Nu längtar jag efter Hobbiten på film.

    SvaraRadera
  6. Ringen-trilogin har jag läst en gång och det får nog räcka, men man kan aldrig veta :)

    SvaraRadera
  7. Ringens brödraskap? Hobbiten? Amen hallåååå! Fel fel fel :)

    SvaraRadera
  8. Det är nog en 3-4 år sedan jag lästa Tolkien senast, det kanske är dags nu till julledigheten. Mina ungar är 2 och 4 så det är inte dags för högläsning riktigt än, men det längtar jag till.

    SvaraRadera
  9. Jag gjorde ett försök att läsa om Sagan om Ringen en gång, men det blev inte så lyckat :/ Kom hundra sidor in i andra boken och där tog det stopp. Jag får göra ett nytt försök någon annan gång :)

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt aldrig läst Sagan om Ringen. Tanken är att jag ska göra ett försök någon gång, blev lite extra nyfiken efter ditt inlägg :)

    SvaraRadera