fredag 14 september 2012

Bokbloggsjerka 14 - 17 sept

Den här veckan frågar Annika i sin bokbloggsjerka

"Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?"

Svårt att svara på, för det finns en hel del väldigt olika genrer som jag tycker om att läsa lite beroende på vilket humör jag är på och om det är jobbtider eller semestertider, ont om tid eller många lediga dagar. Jag slukar kapitelböcker för barn om vänskap, kärleksromaner för vuxna med eller utan sex, historiska romaner, fantasy, deckare och alla de där böckerna som inte hör till någon speciell genre med samma frenesi.

Läsa, läsa, läsa...
Men. Om jag har haft en jobbig period i livet och behöver belöna mig själv och riktigt koppla av - då läser jag fantasy. Och det är just verklighetsflykten som lockar. Jag förflyttas till en annan värld där allt är möjligt, där det finns en egen detaljerad historia långt bakåt i tiden, där vem som helst kan bli en hjälte och där det finns magi och möjligheter. Det ska vara många personer att hålla reda på, en helt ny världskarta där del efter del utforskas, det ska vara en lång, lång story med härliga twister och oförutsägbara händelser och det ska helst vara åtminstone tre tjocka böcker i serien. En ny, intressant fantasyvärld, en skål med ostbågar och ett glas vin. Tja, mycket mer kan man väl inte önska sig.

15 kommentarer:

  1. Jisses, en fantasybok med ostbågar och ett glas vin, nu blev jag riktigt sugen på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att få förflyttas till en helt ny värld där man kan glömma vardagen bestyr är verkligen något jag känner igen mig i!

      Radera
  2. Mmmm - nu är det fredagskväll:
    -ett glas rött vin - check
    -en skål med ostbågar - check
    -fantasybok....nej inte ikväll. Just nu är det Mansfield Park av Jane Austen. Ganska långt ifrån magi och monster men bra ändå. Fast på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag har lite svårt för fantasy, även om jag fullkomligt älskar de som jag tycker är bra. Ofta är det när beskrivningarna är alltför detaljerade som jag tappar intresset, mina bilder i huvudet stämmer väldigt sällan med författarens :)

    SvaraRadera
  4. Jag har också lite svårt för fantasy och jag är SÅ avundsjuk på er som kan förlora er i en fantasybok. Dels borde jag gilla genren eftersom det nästan alltid är serier, spänning och övernaturliga varelser. Men jag går bet allt som oftast:(

    SvaraRadera
  5. Jag brukar också anpassa läsningen efter humör och period i livet. Mycket bra att den möjligheten finns! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har svårt för fantasy, men håller med dig om att det är häftigt att få slukas upp av en annan värld en stund.

    SvaraRadera
  7. Många verkar gilla fantasy så man kanske skulle ge den genre en chans till. Det är ju skönt att fly vardagen en stund.

    SvaraRadera
  8. Nu blev jag sugen på ostbågar och vin! Har ju Song of ice and fire som väntar på mig i hyllan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där lät som en riktigt fin kombination!!

      Radera
  9. Jag har svårt för fantasy, min fantasi räcker inte till för okända världar. Jag kan inte äta ostbågar och dricka vin samtidigt som jag läser, det blir så kladdigt om fingrarna. Men det är väl en himla tur att vi alla är olika? :)

    SvaraRadera
  10. En bra fantasybok och en skål med ostbågar låter väldigt lockande :)

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Tänk så olika alla tycker! Och tänk så många det är som verkar gilla ostbågar förutom jag!
    Det här med att vilja prova på fantasy igen men inte gillat förra gången man läste - testa en annan sort! Det finns ju så mycket olika genrer inom fantasyn. Det finns ju klassisk fantasy med en annan värld och äventyr och hjältar, men så finns det urban fantasy, romantisk fantasy, skräckfantasy, fantasy som mer ntasy som mer fokuserar på relationer, det finns steam punk och så finns det här med att sci-fi nu rätt oft fantasy när det handlar om en framtida civilisation som efter Katastrofen gått tillbaka i teknologin så pass att det egentligen blir en fantasyvärld fast det kanske är vår egen värld det handlar om. Det Finns Så Många Olika Fantasyböcker så det är inte klokt. Upptäck!!

    SvaraRadera
  13. Amsalor och draken är både svensk och klart bra. Hittade den på biblioteket.

    SvaraRadera