tisdag 10 juli 2012

Leviathan

Leviathan av Scott Westerfeld

När jag först plockade den här boken trodde jag det var mer åt fantasyhållet, eller en äventyrsbok för ungdomar helt enkelt, med något stort havsmonster inblandat. Äventyr, jo, men den här boken är ett alldeles perfekt exempel på steampunk. Vilket jag inte brukar vara förtjust i alls egentligen. (Steampunk är en genre som egentligen drar åt sci-fi. Den leker ofta med alternativa teknologiska utvecklingar och ändrade världshistorieförlopp och kan egentligen utspela sig i dåtid, nutid eller i framtiden, i vår egen värld fast så den hade kunnat vara om teknologin hade utvecklats åt ett annat håll. Mycket fascination av maskiner brukar det vara. Helst med ånga och mässing.) Men jag läste ändå vidare av två anledningar: dels har nog allt jag har läst av Scott Westerfeld varit bra, dels finns det på pärmens insida en Europakarta som nog kan vara den finaste och smartaste jag har sett. När jag sen såg att boken var rikligt illustrerad av samme illustratör, Keith Thompson, så var jag bara tvungen att läsa.


Kartan visar Europa vid tiden för första världskrigets utbrott. Europa i boken är ungefär som det var verkligheten. Första världskriget startar med skotten i Sarajevo varpå Ryssland, Serbien, Tyskland förklarar varandra krig, Frankrike och England hänger på - men här kallas de bägge sidorna för Darwinists respektive Clankers. Och det har med den alternativa utvecklingen av teknologi och andra uppfinningar att göra. Man kan se på kartan vilken sida de olika länderna hör till: Darwinists använder genmanipulerade djur i stället för maskiner. Det är muskulösa djur (ex "elephantines") som används som fordon, ödlor som används som kommunikationsmedel (de spelar upp intalade meddelanden), djur som arbetskraft, som vapen (fladdermussvärmar som först äter spikar och sedan, på kommando, skiter ut spikarna mot militära mål...) och att flyga med. Leviathan är en enorm val som används som zeppelinare. (ja, det är helt knäppt men blir logiskt när man läser boken). Clankers har å sin sida långt uvecklade ångdrivna maskiner som fortskaffningsmedel och krigsmaskiner. Alek färdas fram i en Cyklop Stormwalker, som ser ut som tagen direkt från Stjärnornas krig, fast gjord av mässing och driven av ånga.

Som sagt så är inte steampunk min grej. Jag har svårt att relatera till alla de konstiga maskiner och djur som beskrivs, kan liksom inte se dem framför mig på rätt sätt. Men när jag läst ett tag så griper storyn tag i mig. Westerfeld kan berätta - även om han gör det i ett alternativt Europa fullt med märkliga ting.

Vi har två ungdomar, båda cirka 15 år, som kommer från olika ställen i Europa. Alek är son till den ärkehertig som sköts i Sarajevo (fast i boken dör hertigen faktiskt inte av skotten utan i stället blir han förgiftad senare samma kväll). Han räddas iväg av ärkehertigens närmaste män. De flyr mot Schweiz i den där Starwars-mojängen. Deryn kommer från Skottland men hennes enda önskan att är att flyga så hon reser till London, förklär sig till kille och lyckas gå med i Britain's Darwinist air-corps. Genom en slump (hennes "flygande-manet-liknande-manick" hamnar i en storm)  råkar hon redan vid inträdesprovet komma ombord på den enorma Leviathan och hon blir kvar där som kadett. Leviathan ger sig av på ett ultrahemligt mission - de ska frakta en känd forskare och hennes ömtåliga last ner till Ottomanska riket.

Alek tar sig till tryggheten i Schweiz, men har precis installerat sig när ett visst enormt luftskepp med en viss förklädd tjej ombord blir anfallna i luften av tyska plan och nedskjutna. Leviathan kraschlandar på glaciären utanför det slott där Alek förväntas vänta ut kriget och sedan återvända för att mer eller mindre inta tronen i Österrike-Ungern. Alek är dock en nyfiken och inte så fiffig 15-åring så han tar med sig några säckar med mediciner och rusar iväg i natten till det kraschade luftskeppet för att se om han kan hjälpa till. Nja. Han blir tillfångatagen i stället. Och så möter han Deryn. Fast hon kallar sig mr Devin Sharp. Och ungefär här fastnade jag slutligen i storyn och kunde inte slita mig från boken, steampunk or no. Måste veta hur det går. Och steampunk or no så måste jag faktiskt få tag på de andra två delarna i trilogin, som heter Behemoth (ja, vi fortsätter med legendariska monster) och Goliath. Ingen av böckerna finns ännu översatta till svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar